پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری موج برنا -حجت‌ الاسلام حسن روحانی در مراسم افتتاحیه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی خواستار تعامل برای حل مشکلات شد

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی با اشاره به برخی از عملکردهای مجلس نهم از جمله بررسی صلاحیت گزینه های پیشنهادی برای وزارت ورزش و امور جوانان، از نمایندگان مجلس دهم خواست تعامل بیشتری با دولت داشته باشند.

روحانی در آغاز سخنانش اظهار داشت: با سلام ودرود بر روان پاک همه انبیاء و اولیاء ائمه هدی و با سلام و تحیت به محضر حضرت ولی عصر و با درود و سلام بر همه شهیدانمان به ویژه شهدای مجلس شورای اسلامی و همچنین شهیدانی که در مجالس گذشته چون مدرس در راه اسلام جان خود را فدا کردند.

سلام به روح بلند امام راحل ما که راه مردم سالاری را به ما آموختند به ما یاد دادند که میزان رای ملت است و بر این نکته تاکید کردند که مجلس در جایگاه رفیعی تحت عنوان رأس امور قرار دارد و همچنین با سلام و آرزوی سلامتی برای مقام معظم رهبری که راه امام راحل را به خوبی ادامه دادند.

مردم ایرارن از صد سال پیش همواره در پی مجلسی قوی و کارآمد مجلسی که قدرت قانونگذاری در چارچوب منافع ملی و در چهارچوب موازین اسلامی داشته باشد؛ به یک معنی قوه مجریه و قضائیه از قبل به صورتی وجود داشت اما با انقلاب مشروطه قوه جدیدی تحت عنوان قوه مقننه بوجود آمد که این قوه مظهر حاکمیت مردم و نظارت عمومی و جایگاهی برای اتصال بخش های مختلف کشور، تنوع سلائق و آراء در یک مرکزیت به نام مجلس شورای اسلایم بوده‌اند.

من این روز مبارک و فرخنده روز افتتاح دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که در تقارن با ماه مبارک شعبان ماه پیامبر عظیم الشأن اسلام است را به همه منتخبان این دوره از انتخابات مجلس تبریک عرض می‌کنم.

روحانی

رئیس جمهور ادامه داد: مجلس و دولت وظایف مشترک فراوان و مسئولیت فراوانی نیز در کنار یکدیگر دارند. گرچه معمولاً اگر جامعه با مشکلی مواجه شود مردم مشکل را از آن دستگاه اجرایی و دولت می دانند و یا گاهی موفقیت های بزرگ را از آن دولت می‌خوانند اما واقعیت این است که آنجا که موفقیت است مجلس و قوه قضائیه و دیگر ارکان نظام سهم خود را دارند و آنجا که خدای ناکرده مشکلی وجود دارد آنجا نیز مجلس شورای اسلامی به ویژه سهم خواهد داشت؛ بنابراین برای حل معضلات و مشکلات کشور ما نیازمند به تعامل هستیم؛ البته همه در نهایت تسلیم قانون هستیم.

اجرای قانون گاهی کمی سخت و کمی تلخ اما در عین حال الزامی و ضروری است من برای وزیر علوم پنج بار به مجلس شورای اسلامی آمدم و برای وزیر ورزش و جوانان چهار به مجلس شورای اسلامی آمدم. ممکن است با انتظارها منطبق نباشد اما در عین حال ما باید تسلیم قانون باشیم و هر آنچه مقررات قانونی است و لو سخت و مشکل آن را مجری باشیم و با اجرای قانون است که ما می‌توانیم از مشکلات کشور به خوبی عبور کنیم.

مردم ما در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که همزمان بود با پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، رشادت فوق العاده‌ای و رشد فکری و عقلی فوق العاده‌ای را از خود نشان دادند هیچ گروه و جناحی در هیچ مرحله‌ای انتخابات را تحریم نکرد، هیچ کس از پیچ و خم‌های مربوط به مقررات انتخاباتی خسته نشد.

همه از حداقل فرصت حداکثر استفاده و بهره‌برداری را نمودند حتی مردم در این انتخابات از جناح‌ها و احزاب و تشکل‌ها با نام‌های مشهور و معمول هم کمی پا را فراتر گذاشتند لیست‌هایی گذاشتند ترکیب جناح‌ها و گروه‌ها و گویی مردم و نمایندگانی که خود را در معرض آراء مردم قرار داده بودند این بار قبل از بحث احزاب و جناح‌ها به فکر همگرایی بیشتر و همکاری بیشتر بین قوا را برای حل مشائل همه به خوبی می‌دانند که اگر مشکل بزرگی هم در این کشور باشد با اتحاد و وحدت و با رهنمودهای مقام معظم رهبری با انسجام و مقاومت ما می‌توانیم به خوبی از مشکلات عبور کنیم.

ما در آغاز شروع دولت یازدهم با مشکلات و تلاطم‌های اجتماعی و اقتصادی مواجه بودیم که با همکاری مجلس و با حمایت مردم توانستیم از بسیاری از آنها به خوبی عبور کنیم؛ در طول سه سال گذشته از تلاطم اقتصادی خبری نیست و جای آن را آرامش در بازار گرفته است.

از تورم خطرناک دو رقمی که می‌توانست برای جامعه ما ادامه آن بسیار مشکل‌آفرین باشد خبری نیست، امروز از تورم 40 درصد به 10 درصد رسیده‌ایم و انشاء‌الله امسال به تورم تک رقمی خواهیم رسیم.

همه تلاش دولت بر این بود که از رکود عبور کند، رشد منفی شایسته این مردم نبود و لذا به حول و قوه الهی در سال 93 ما رشد 3 درصدی را داشتیم و در سال 94 علیرغم همه مشکلات نگذاشتیم به رشد منفی برسیم و رشد یک درصدی را داشتیم و ان شاء الله در سال جاری ما به رشد 5 درصدی خواهیم رسید و همه برنامه‌ها بر این است که مردم ما و جامعه ما از فقر و بیکاری در امان باشند.

هیچ دولتی نیست و هیچ مسئولی نیست که برای مردم خود فقر یا بیکاری را بخواهد ما باید اشتغال و زندگی که مردم بتوانند به راحتی زندگی را بگذارنند و درآمد قابل قبول داشته باشند برای مردم فراهم کنیم.

برای اشتغال و رفع فقر ما نیاز به اختراعی نداریم کشورهای فراوانی در این زمینه تجربه‌های فراوانی دارند.

بسیاری از کشورها هستند که از لحاظ استعداد انسانی و همچنین از لحاظ منابع مادی شرایطشان از ما پایین تر است؛ اما دارای رشد اقتصادی مناسب‌تری هستند ما برای اینکه در کشور، جوانان تحصیلکرده ما مشغول به کار شوند و اشتغال مناسب با تحصیلات آنها فراهم شود راهی جز رشد اقتصادی و رونق اقتصادی نداریم.

در دو دهه اخیر کشوری را سراغ نداریم که بدون تعامل با جهان به رشد اقتصادی مناسب و اشتغال مناسب دست یافته باشد.

ما در چارچوب اقتصاد مقاومتی که اقتصادی هست درون زا و برون گرا، اقتصادی که زایش او تولد او و رشد او در درون است؛ اما گرایش او و نگاه او به بیرون است.

در سایه اقتصاد مقاومتی و در سایه یک رشد مناسب اگر امسال به رشد 5 درصدی که هدف ما هست دست یابیم این رشد برای اشتغال ما کافی نیست همان که در سیاست کلی ابلاغی رهبری آمده ما باید به سمت رشد 8 درصدی حرکت کنیم و اگر بنا است به این رشد برسیم ما نیاز به سرمایه گذاری داریم.

به خاطر شرایط کشور، قیمت نفت به گونه‌ای نیست که فکر کنیم که در سال‌های پیش رو به راحتی به قیمت نفت بشکه‌ای 100 دلار دست پیدا کنیم؛ اگر اینچنین است پس ما برای رسیدن به رشد 8 درصدی باید به الزامات رشد 8 درصدی توجه کنیم یکی از الزامات سرمایه گذاری 30 تا 50 میلیارد دلاری از منابع خارجی است.

ما در برجام به این نقطه رسیدیم که اگر وحدت و انسجام در میان مردم باشد همکاری و هماهنگی بین قوا وجود داشته باشد. خطوط قرمزی که رهبری معظم انقلاب آن را ترسیم کردند مراعات شود افراد شایسته و صالحی را برای انجام کار انتخاب کنیم. ما مشکل بزرگی مثل مذاکرات هسته‌ای که در برابر 6 قدرت بزرگی بودیم که یک و دو کشور از آنها هم جزو دشمنان قبلی و امروز ما هستند اما توانستیم یک مسئله پیچیده و معضل بزرگ را با تدبیر از آن عبور کنیم.

روحانی اضافه کرد: در سایه برجام فضایی ایجاد شد تا از سرمایه خارجی استفاده کنیم. ما می‌توانیم از بازار خارجی برای برای صادراتمان استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه مجلس دهم و دولت یازدهم باید در کنار هم جغرافیای سرمایه، جغرافیای بازار و جغرافیای تکنولوژی را مشخص کنند افزود: در اقتصاد مقاومتی دیپلماسی اقتصادی به عنوان یکی از وظایف برای دولت مشخص شده است. باید از این فرصت استفاده کنیم تا کشور را به رشد مناسب و جوانان را به اشتغال مناسب برسانیم.
رئیس‌جمهور با یادآوری اینکه رهبری انقلاب، در چندین نوبت اقتصاد را اولویت اول کشور دانسته‌اند و حتی در بیان امروزشان نیز اقتصاد و فرهنگ اسلامی را دواولویت برای مجلس دهم و مسئولان جمهوری اسلامی تبیین کرده‌اند اظهار داشت: کشور ما در نگاه اول تضادی بین استعدادها و امکانات فراوان با کلکسیونی از مشکلات مختلف مشاهده می‌کند اما ما می‌توانیم از مشکلاتمان  با استفاده از توان بالقوه عبور کنیم. البته شرط دارد و آن این است که همه آنهایی که در این مجلس چه نمایندگان جدید و چه سایر مقامات و بزرگان و نیروهای مسلح اجتماع کرده‌اند، همه دست به دست هم دهیم و اولویت اول که همان اقتصاد و اجرایی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است را به منصه ظهور برسانیم که در این صورت خواهیم توانست طی چند سال آینده به رشد 8 درصدی برسیم.
وی گفت: امکانات کشور به گونه‌ای است که اگر قانونگذاران، مسئولان و نیروهای مسلح کنار هم باشیم و سیاستمان برای اداره کشور تدبیر و خردورزی باشد استفاده از همه امکانات درونی و بیرونی به نفع مصالح ملی و خواست مردم خواهد بود.
روحانی با اشاره مجدد به انتخابات هفت اسفند 94 خاطر نشان کرد: مردم در این انتخابات آری‌ها و نه‌ها گفتند؛ مردم خواستار بهبود زندگی توام با آرامش بودند. مردم خواستار حل مشکلات جامعه بویژه مشکلات اقتصادی بودند.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مجلس باید قواعد بازی در زمین را به خوبی مراعات کند، تصریح کرد: اگر قواعد بازی شفاف نباشد هرچقدر هم که بازیگر قوی و تمرین کرده باشد در کارزار رقابت با جهان ناموفق خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: انباشت قوانین مشکلی را حل نخواهد کرد. تورم قوانین مشکلی را حل نخواهد کرد. ما شفافیت قوانین را می‌خواهیم. قوانینی باشد که برای بازی در آن به خوبی مشهود باشد. امروز به جای تصویب قوانین به فکر تنوین قوانین باشیم. امروز به کیفیت قانون نیازمندیم نه کمیت قانون.
روحانی ادامه داد: بنده خود نیز فرزند مجلس هستم و بیست سال در مجلس شورای اسلامی بوده‌ام. همه باید از تجربه 9 دوره قبل مجلس به خوبی استفاده کنیم کیفیت قوانین و همکاری در قوانین بین دولت و مجلس باید به‌گونه‌ای شود که لایحه بیشتری در مقابل طرح کمتری صورت بگیرد.
رئیس‌جمهور در بخش پایانی سخنانش با بیان این مطلب که مطمئنم در مجلس دهم شاهد همکاری بیشتر بین دولت و مجلس خواهیم بود از تمامی نمایندگان مجلس نهم که توفیق حضور در این مجلس را ندارند قدردانی کرد و گفت: از ریاست محترم مجلس و هیئت رئیسه که در زمینه برجام ما را یاری کردند و روزها و ساعت‌های ملامت‌آوری را داشتیم تشکر می‌کنم. امروز خوشحالیم که سهم ما را در اوپک دیگران نمی‌برند و ما به خوبی به سهمیه خودمان در صادرات نفت خواهیم رسید. در طول سال‌های 91 تا 94 حدود 180 میلیون دلار باید عایدمان می‌شد که در سایه تحریم به دستمان نرسید و اگر می‌رسید شاهد رشدها و اشتغال فراوانی بودیم. اراده دولت مثل گذشته و بیش  از گذشته حسن سلوک با دیگر قوا و بویژه مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

شبکه خبر

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna